adi cara adat jawi bab ingkang temanten
ADICARA ADAT JAWI BAB INGKANG TEMANTEN
Pangantènan adat Jawa
Upacara pengantenan adat Jawa iku salah siwijiné upacara sakral adat Jawa
sing nduwé rantaman upacara lan tata cara sing wis pakem. Upacara pengantenan
iki nglambangaké pepanggihan antarané pengantèn putri lan penganten priya neng kahanan sing kusus kadosdéné
raja lan ratu.
Padatan, rantaman inti upacara diselenggarakake neng dalemé pengantèn putri, sing dadi pamangku gati yaiku wongtua utawa kaluwarga pengantèn putri nanging tetep dibantu déning kaluwarga saking pengantèn kakung.Rantaman adicara pengantènan adat Jawa ing saben dhaérah béda miturut ekonomi saben kaluwarga.Upacara-upacara pengantèn adat Jawa antarané:
Padatan, rantaman inti upacara diselenggarakake neng dalemé pengantèn putri, sing dadi pamangku gati yaiku wongtua utawa kaluwarga pengantèn putri nanging tetep dibantu déning kaluwarga saking pengantèn kakung.Rantaman adicara pengantènan adat Jawa ing saben dhaérah béda miturut ekonomi saben kaluwarga.Upacara-upacara pengantèn adat Jawa antarané:
1.
LAMARAN
Adat ingkang sampun, upacara lamaran katindakaken
saksampunipun angsal sisik melik, lare istri ingkang dados inceranipun cetha
dereng dipun wengku kakung.Dene urutaning adicara lan uba rampening Lamaran
kang baku
1. Atur pambuka saking kulawarga
2. Atur panglamar ( saged ngagem surat
, atur pangandikan).
3. Caos tanda katresnan ( oleh-oleh,
maneka warni dhaharan saking ketan, werdinipun murit saged lengket /
kelet) tumus sageda lajeng rumaket pepindhaning renggang gula kepyur pulut
4. Caos kintun oleh-oleh yen tamu wau
kondur
5. panutup.
2.Bab
Pasang Tarub
Saking pemanggih kula Tarub, satunggaling adat mligi
tiyang ingkang badhe kagungan kersa mantu. Liripun jaman kawuri kagem ngawekani
yen tamu ingkang rawuh kathah. Nanging ugi kepara malah saged dados pratanda
bilih ing mriku wonten ingkang kagungan kersa. Kejawi saking punika ngendikanipun
para pini sepuh bilih pasang tarub satunggaling adat ngawekani dhatengipun
bab-bab ingkang boten prayogi, mila tarub ugi dados satunggaling srana talak
balak.
Pasang tarub punika
saking masang tratak dan bleketepe, serta pasang tetuwuhan.
Dene Tetuwuhan punika kapasang kagem regol mlebet medalipun tamu.
Tutuwuhan ingkang dipun agem werni-werni, ingkang awujud who-wohan ( biji
), wit-witan, ingkang kapilih dados lambing punpa ingkang dados pangajabipun
ingkang kagungan kersa.
Tratak pinggiripun paringi “janur kuning”. Dene
masangipun paugeranipun kadamel mlengkung, werdinipun amayungi. Dene
tembung “janur” ngendikanipun mengku werdi saking ‘jan-nur’, tegeseipun ‘jan’
saking tembung “jane” dene ‘nur’ cahya. Mila werdinipun
Cahya ingkang nyata, utawi terang sanyata. Dene werdinipun masangan
janur kuning dados lambang tetenger ing wanci punika ing mriku wonten manten. ( Yen wis ana janur kuning
mlengkung sira aja wani ngganggu wanita iku)
Salajengipun punapa kemawon uba rampe kagem damel
tarub
1. Damel
“kajang” utawi tratak, cagak saking deling ampel utawi wulung (pring), lan
payon kadamel kepang , nginggil dipun sukani nam-naman “bleketepe”, pinggiring
tratak dipun rengga janur kuning kapasang melengkung.
2. Tetuwuhan,
kapasang ing ngajeng / regol ‘pintu masuk’. Tetuwuhan punika saking pisang
raja, cengkir gading, tebu wulung, pari lan cantel, ron kluwih, ron
kruton lan ron ringin. Miturut gotheking ngakathah sedaya wau kapilih mengku
pralampita, satunggaling pangajab saking kang kagungan damel
3.
Werdinipun Pisang raja” kapilih kang sepuh, wonten kalih
tundhun” . kang werdinipun lambang pangajab ing tembe para putra kagungan
watak/sipat kados raja ingkang berbudi bawa laksana,
lan tansah dipun pitados tiyang kathah, sarta tansah mranani, kejawi saking
punika mugi gesangipun lare kados dene pisang “rila pejah yen sampun wonten
wohipun”
4.
“Pari wulu” kalih unting’ utawi cantel (salah satunggal)
lambang sang pinanganten kathah rejeki, boten kekirangan.
5.
Klapa ganding ‘2 janjang’. Lambang ing tembe pinangantin saged gesang ing
pundi papan, sarta saged migunani gesangipun mligi brayatipun sumrambah tiyang
sanes
6.
Tebu wulung’ 2 batang, kapasang kiwa tengen regol wau pinangka tolak balak,
nanging ugi dados lambing mantepaning manah anggenipun kagungan kersa. Kejawi
saking punika pangajabipun pengantin ing tembe gesang ipun sampun namung pados
manisipun kemawon, kadosdene pepatah “habis manis sepah dibuang”
7.
Ron keluwih’, dados lambang supados ing tembe wingking gesangipun saged
tansah ‘linuwih’ , sarta gesangipun saged kacukupan ; bab raja brana
sarta derajat dsb
8.
Ron ringin, mengku werdi gesangipun sageda dados payunging kulawarga,
sumrambah dateng masyarakat sakiwa tengenipun. ( nuwun sewu boten malah
damel kapitunan )
9.
Ron kroton / puring, kejawi dados tolak bala mligi roh alus ingkang badhe
ngganggu kawilujenganpin sarta badhe njugaraken sesambetanipun bebrayan
Mila
tarub satunggaling pratanda pasang tolak balak sambet anggenipun
kulawarga badhe kagungan kersa mantu. Dene janur kuning kang mlengkung dados
lambang bilih lare putri putranipun bapak ( N ) sampun wonten ingkang mengku.
Mila pasangipun kedah melengkung mengku werdi ngrengkuh.
3. Siraman
Acara siraman iku sejatiné upacara perlambang
kanggo ngresikake jiwa calon pengantèn. Upacara iki diselenggarakaké sedina sadurungé ijab
kabul lan dilakokaké ing omahé calon
pengantèn putri lan kakung, padatan ing bageyan omah sing rada amba kaya ing
mburi omah utawa ing taman ngarep omah. Sing nyiram sepisan padatan wong
tua calon mantèn banjur sedulur liyané uga kalebu pemaes.
Siraman iku
salah siwijiné rantaman ing upacara pengantènan.
Acara siraman iku upacara pralambang kanggo ngresikaké jiwa calon pengantèn. Upacara iki dianakaké sedina sadurungé ijab
kabul ing omahé calon mantèn. Padatan mapan
ing bagéyan omah sing rada kabuka kaya ing plataran mburi omah utawa ing taman ngarep omah. Sing nyiram sepisanan biasané wong
tuwa calon mantèn, banjur diterusaké
déning para sedulur liyané, lan uga pemaès nganti gunggung pitu.
Uba rampé sing kudu disiyagakaké
antara liya:
- Wadhah banyu saka bahan tembaga utawa perunggu
- Banyu sing kanggo nyiram (diarani toya perwitasari)sing kajupuk saka 7 sumber
- Kembang setaman sing dumadi saka kembang mawar, kembang mlathi, kembang kantil (kembang cempaka utawa kembang gadhing) lan kembang kenanga
- Wedhak teles limang werna kanggo sabunan
- Shampo tradhisional saka awu merang
- Duduh klapa
- Banyu peresan jeruk
- Klapa loro sing ditalèni dadi siji
- Kursi cilik sing dibungkus nganggo klasa amoh
- Kain putih
- Godhong dlingo-benglé
- Kain bangun tulak patang pola kanggo nglawan hawa sing ala
- Kain tenun lurik pola yuyu sekandhang lan pola watu
- Kain batik motif grompol lan nagasari
- Andhuk
- Kendhi
- Gayung (siwur).
1. Masang
Bleketepe lan Tuwuhan nduwèni ancas minangka kanggo ngèyupi papan kanggo
mantu. Sing masang bleketepe yaiku wong tuwa saka pengantèn putri kanggo
pralambang gotong royong wong tuwa kekalih kang dadi pangayom ing kulawarga. Déné tetuwuhan sing dipasang, yaiku: cengkir gadhing, gedhang raja sawité, tebu wulung,
ron alang-alang, ron kluwih, ron
apa-apa, wulen pantun, lan ron waringin. Tetuwuhan kuwi kanggo pralambang pengarepan supaya
pengantèn kekalih énggal éntuk momongan.
2. Ngirim
Toya Perwitasari menyang Calon Pengantèn Priya yaiku sawisé toya 7 sumber
dicampur karo kembang setaman, dijupuk sethithik banjur dikirim menyang
omahè calon pengantèn priya. Sing ngirimaké yaiku wakil saka kulawarga sing diarani duta saraya.
3. Sungkeman
Sadurungé siraman, calon pengantèn sungkem marang wong tuwa kanggo njaluk
pangapura lan pangèstu anggoné arép mbangun abaléwisma.
4. Dedonga
5. Siraman
Sing nyiram sepisanan yaiku bapak calon pengantèn banjur ibu pengantèn lan
diterusaké para pinisepuh uga kalebu juru paès. Sawisé kuwi, banjur calon
pengantèn wudlu nganggo banyu sing dipancuraké saka kendhi
dening bapak calon pengantèn.
6. Pagkas
Rikma Sawisé siraman banjur diterusaké upacara pagas rikma utawa potong
rambut. Potongan rikma saka pengantèn kekalih banjur didadekaké siji banjur
ditanem ing upacara tanem rikma.
7. Dodol
Dhawet Tatacara ing siraman iku nganggo dodol dhawèt. Iki nduwèni pralambang
lan pangajab supaya ing upacara dhaupé penganten suasanané bisa rengèng. Sing
dodol dhawet Ibuné penganten putri, déné bapaké mayungi ibuné, karo nyeyuwun
ing ngarsané Gusti Kang Maha Agung, muga-muga uripé calon pengantèn bisa
sesrawungan karo liya lan seneng dèdana. Sing nukoni dhawet yaiku para tamu lan
dhuwit kanggo tuku nganggo dhuwit krèwèng/wingko (pecahan gendhèng). Werdiné (tujuané)
dodolan dhawet yaiku: wong omah-omah iku lanang wadon nggayuh jejegé balé wisma
(balé omah), supaya tandhan padha-padha marem ing ati (ayem, tentrem). Werdiné
dhawet iku arum lan enak rasané, lan bisa ngresiki ganda sawisé dhahar, mula
tatacara ngombé dhawet iku tiba tatacara kang keri dhèwe. Kamangka, werdiné
dhuwit krèwèng kuwi saka lemah, amarga manungsa iku asalé ya saka lemah kang
lantaran bapa biyungé, asalé saka Gusti Allah.
8. Potong
Tumpeng Kamulyan Bapak saka pengantèn putri motong tumpeng kamulyan banjur
diwènèhaké ibu banjur didulangaké pengantèn putri.
9. Dulangan
Pengantèn putri lenggah kaapit bapak ibu banjur didulang.
10. Kembul
Bujana Andrawina Para tamu dhahar sesarengan.
4. Midodaren
Tembung midodaren iku asale saka basa Jawa yaiku widodari utawa bidadari neng basa Indonesia. Acara iki duwe kekarepan yen mbengi sakdurunge acara
mantenan iku, kabeh para widadari mudhun saka suwarga kanggo aweh pengestu uga kanggo pralambang yen sesuk
neng acara utama, penganten putrine bakal ayu kaya widodari.
Neng
acara iki penganten putri ora metu saka kamar wiwit jam 6 sore nganti tengah
wengi lan dikancani dening sedulur-sedulur putrine sing ngancani sinambi aweh
nasihat.
Rerangken
acara neng wengi midodaren iki séjé-séjé ing saben dhaérah, kadhang ana sing
dibarengaké karo acara peningsetan lan srah-srahan.
4. Srah-srahan
Srah-srahan iku uga diwastani "asok tukon"
yaiku calon pengantèn kakung mènèhaké uba rampe lan ragat sing bakal kanggo
ngleksanakaké pahargyan penganténan. Tuladhané uba rampé, kayata: beras, sayuran, pitik, jajan pasar lan liya-liyane. Saliyané iku sing paling penting ana
ing pepasrahan yaiku dhuwit sing tumprapé kanggo ngragati upacara pahargyan ing
omahé pengantèn putri.
5. Ijab kabul
Ijab kabul yaiku acara nalika pengantèn kakung
ngucapaké janji bebojoan karo pengantèn putri lan diseksèni wong akèh supaya
bisa sah nikahé.
6. Upacara panggih
Sarampunge
acara ijab kabul (akad nikah)dianakake acara Panggih. Ing acara iki kembang mayang
digawa metu saka omah lan didelehake neng prapatan cedhak omah. Tujuané yaiku
kanggo ngusir roh jahat. Sawise iku pengantèn putri ketemu (panggih) karo
pengantèn kakung kanggo nerusaké upacara: balang suruh, Wiji dadi, Pupuk,
Sinduran, Timbang, Kacar-kucur, Dhahar klimah, Mertui, lan Sungkeman.
·
Balang balangan
suruh
Upacara balang suruh minangka pralambang sih katresnan
lan kasetyan ing antarané pengantèn kakung lan putri.
· Wiji dadi
Penganten kakung ngidak endhog pitik nganti pecah, banjur
pengantèn putri misuhi/ngresiki sikil/ampeyané pengantèn kakung nganggo banyu
kembang. Upacara iki minangka prelambang sawijining kepala kaluwarga sing
tanggung jawab marang kaluwargane.
· Pupuk
Ibu pengantèn
putri ngusap-usap sirah/mustaka mantu kakung minangka tandha ikhlas nampa
manten kakung mau dadi bageyan kulawargane.
·
Sinduran
Lumampah alon-alon kanthi nyampirake kain sindur,
minangka tandha pinangantèn sak kloron wis tinampa dadi kulawarga.
·
Timbang
/ pangkon
Pinangantèn sak kloron lungguh ing pangkonané bapaké
pengantèn putri, minangka perlambang katresnané wong tuwa marang anak padha
karo mantu.
·
Kacar kucur
Tampa kaya; Manten Kakung maringi guna kaya manten
putri, Werdinipun kakung maringi guna kaya kang kasuntak kanthi tuntas kagem
sisihanipun kang dipun tresnani, mila lajeng dipun bundheli, nanging tumusing
manah tasih dereng pitados, mila lajeng katitipaken Ibunipun.
·
Dahar klimah
Pengantèn
kekalih dhahar dulang-dulangan minangka pralambang pinangantèn kekalih arep
urip susah lan seneng kanthi bebarengan. Kakungipun mundut sekul kakepel 3X,
kaparingaken ing lancaran kang kaasta manten putri, lajeng kadhahar sisihanipun
piyambak, kang kakung namung mirsani kanthi mesem… bingah. Lajeng sami wijik,
lan ngujuk sesarengan.
·
Mertui
Wong tuwane pengantèn putri methuk wong tuwané
pengantèn kakung ing ngarep omah lan bebarengan tindak menyang acara resepsi.
· Sungkeman
Pinangantèn sak kloron sungkem nyuwun pangèstu marang
wong tuwa kekalih. yen besan badhe rawuh, prayogi dipun papak, yen sampun
lenggah nembe sungkeman. Sepisanan sungkem tiyang sepuhipun putri, lajeng
sungkem tiyang sepuhipun kakung ( besan) .dipun
purwakani metuk besan, yen sampun lenggah, lajeng dipun purwakani sungkeman,
caranipun kados Yogya. Yen sungkeman: prayogi keris boten diagem, yen sampun
rampung sungkeman keris dipun agem malih
·
Kendhuri /
resepsi
Kendhuri (uga asring kasebut kendhurèn lan kondangan)
iku sejatiné upacara slametan utawa syukuran. Yèn ana wong Jawa kang nduwé khajatan, biasané ana kendhuri amarga sing
diarep-arep wis kaleksanan lancar lan aman, utawa ndedonga amrih olèh
kaslametan nalika arèp ngayahi sawijining lelaku sing wigati. Acara iki biasané
dadi rangkéyaning acara kelairan, khitanan utawa pernikahan. Kendhuri acara pernikahan saiki umumé uga diarani
resèpsi.Acara utama jroning upacara kendhuri yakuwi arupa ritual ndedonga
marang Pangèran Kang Maha Kuwasa supaya diparingi kaslametan, karahayon tumrap
sing kagungan kersa sumrambah marang kabèh para rawuh. Kanggo wong Islam ing
acara iku biasané padha maca Surah Yasin.
terimakasiiih atas share artikel ttg pengantin adat Jawa ini. sangat bermanfaat buat kami :)
BalasHapus